.

Los columnistas de Visualmente::Carlos Gámez Kindelán::Rodrigo Sánchez::Jordi Catalá::Mario Tascón::Jaume Serra::Samuel Granados::Dolores Pujol::Fabio Marra::Luiz Adolfo::Leo Tavejnhansky::Massimo Gentile::Pablo Corral::Angel Casaña::Pedro Pérez Cuadrado::Tomás Ondarra::Kohji Shiiki::Elio Leturia::Rodrigo Fino::Ramiro Alonso::Sergio Fernández::Lo más leído de Visualmente::Portadas::Infofreak::Fotografía::Especial Helvética::Especial: Frases del 2008::Especial Cooper Black::Creatividad::Caricaturas::Cuartas Jornadas::Cumbre Mundial::Desnudos::Diarios impresos::Diarios online::Diálogos Visuales
Nuestros Blogs Asociados::Visualmente::Indio::Infograkids::Infografreaks::Infografreaks-edu::Mala Magazine::Bar Visual::Tipográficamente::Chillart::Universitariamente::Visualmente-Edu::Vía Libre::Bar Uch::Que Bien Que La Estamos Pasando::Twittermente::Seguinos en Twitter::Las editoras de Mala::Cristina Poetto::Miru Trigo::Ivonne Caamaño::Ana Ottone::Evita Las Tentaciones::Gaba Urco::Nacha La Macha::Beta Ramírez Bustelo::Carolina Ramírez::Connie Moreno::Juana Medina::Yanina Isabella Tejera::Anna Marti::Lina Delgado Cortés::Sofi Ginestra::India Herrera::La Bender Baruch::Los editores de Chillart::Martín Pons::Pinguboy::Raúl Manrupe::Elio Leturia::Les Cuevas Otonelli::Nathalie Sonne::Germán Kemerer::Lucas Groglio::Rodolfo Fernández Alvarez::Raúl Della Valle::Julio Cuervo::Javier Cuello::Julián Chappa::Fabián Carreras::Jenny Canales Peña::Gastón Caba::Pablo Bobadilla::Federico Fuertes Guzmán::Bender Baruch::Seguinos en Twittermente

18.3.05

Is photojournalism as a career dead?

emb8

1EMBLIN1(Por Richard Emblin) The immediacy of amateur photography taken during the tsunami was one of the most powerful tools which helped the world stand up and take notice. We have come a long way since the advent of photography and photojournalism, when only a select, educated few, armed with Rollei and Leica cameras, could register the news. From the grainy images of D Day and the liberation of Europe with the lens of Robert Capa in Normandy, the powerful black and white images of the destruction of Hiroshima, thanks to the bravery photographer W. Eugene Smith, or the vivid Kodakchrome pictures of the war in Vietnam of LIFE photographers. Who are our modern day 'messengers' of news? How can we trust the scource of a picture, when we don't know who is behind the camera. More and more, image fraud, and image manipulation is invading our newsrooms. Who can tell whether that powerful picture from the war in the Midddle East actually did exist?. Or is it a creation of a photographer under pressure to get the picture in an age of declining salaries and job insecurity. Picture fraud and manipulation were big problems during the coverage of the invasion of Iraq.

emb4

So have we finally regained the 'moment' in a photograph (which Cartier Bresson so eloquently wrote about and captured with his images of daily life in France), ironically with our amateur competitors?. Are the real photojournalists of the present those same global voyeurs in search of adventure and so-called humanitarian 'tourism'?. Is photojournalism as a career dead, and we don't want to accept it. Do we have no need for photographers anymore when everyone in our 'global village' is a potential lens, and storyteller?
The answers to these many question depends on how we as a society start defining what is 'news' and what really impacts our lives. In a digital age of ipods and mobile pornography, cell phone cameras and blogs, the search for truth and ethics in photography has to be stricter now, than ever before. The entire news industry around the world in a state of transformation and photography if we are not careful, could become its first big casualty.

Richard Emblin es editor de Fotografía del diario El Tiempo, de Bogotá, Colombia. Las imágenes de Emblin pertenecen a un fotorreportaje que realizó en Cartagena de Indias, en el Colegio del Cuerpo, en una de las barriadas más pobres del lugar. En este lugar más de un 60% vive por debajo de los índices de pobreza.

También:
>> Digital photography vs. Photojournalism

1 comentario:

The Tilcarallajta Herald dijo...

Muy intresante el supuesto de que el fotoperiodismo (o el fotoperiodismo de la inmediatez)va camino a la extinción. Los videos del 11 de septiembre, el tsunami o las fotos de los atentados en Londres son un claro ejemplo de ello. En todo caso, subsistirá la vuelta a la narración o la opinión a partir de la fotografía. No creo que el fotoperiodismo, o el periodismo en general muera, sino que debiera transformarse en algo que manifiesta algo más profundo, que haga percibir visualmente la complejidad. En eso, deberá tender a la fotografía como arte. La foto en tanto manifestación de lo obvio, tenderá a desaparecer. Es notable, por otro lado, como revistas como la National Geographic, tienen un perfil más periodístico y de manifestar coyunturas que treinta años atrás.

polaroids visuales

lo mejor del 2012

works::googleopoly

works::kiss einstein

works::Beatles Stereo

works::PORTADA TIPOGRAFICA

works: yeah, yeah, yeahs

Seguidores

BIG TASTY VISUAL

Cerati no murió

Periodic Table of Typeface

newsgames de ian bogost

pantone gámez kindelán

proyecto walsh

THE QR SERIES

THE QR SERIES
EL QRIFER

El ORIGINAL

QR-VERANO

El MIQR-EY MOUSE

LA PUQRA

El Black Demon

El QR Pí

El QR JOJOJO

Merry QRistmas

El Bender Baruch

El Norbarba

Le Garq

El Norwerine

Archivo VisualMente

COOPER BLACK FETICHE

Gabriel Campanario

made in japan

norberto chaves dixit

Nuestras categorías

Mi vieja era de Boca

Mi vieja era de Boca
Especial Boca Juniors

Blog miembro de la Asociación 3.0
30

(El autor del logo es Rodrigo Visscher. Fue elegido a través de un concurso abierto organizado por VisualMente.)

Nuestros reportajes

Hazte amigo-Facebook de El Norbi

Johnny Depp tipográfico

Helvética, la bestia pop

Helvética, la bestia pop
Especial Helvética

SAVE THE CHIRINGUITO

METROPOLI COOPER BLACK